Przyczyny degradacji wierzchniej warstwy betonu na parkingach, z powodu których przeprowadzono naprawę posadzki
Parkingi zlokalizowane pod budynkami, choć technicznie chronione przed bezpośrednim działaniem deszczu i śniegu, wciąż narażone są na wpływ warunków atmosferycznych.
Wynika to z faktu, iż większość takich obiektów nie jest hermetycznie zamknięta - temperatura i wilgotność panujące wewnątrz są zbliżone do tych na zewnątrz. Przy powierzchni roboczej o skali 4700 m² problem odpadającej warstwy betonu staje się poważny i kosztowny do naprawy posadzki.
Główne przyczyny uszkodzeń wierzchniej warstwy betonu:
1. Zmiany temperatur mogą prowadzić do rozszerzania i kurczenia się betonu, powodując mikropęknięcia, a z czasem odspajenie wierzchnich warstw fakty, które prowadzą do naprawy posadzki. Zimą parkingi regularnie podlegają wpływowi wody, która wnika w szczeliny, zamarza i powiększa się, rozpychając strukturę betonu. Dodatkowo sól drogowa przyśpiesza proces degradacji.
2. Wielokrotne przejazdy pojazdów na powierzchni posadzki przemysłowej, zwłaszcza ciężkich, wycierają cienką warstwę betonu, doprowadzając do punktowych uszkodzeń (dziur, ubytków, pylenia). Słaba pielęgnacja świeżego betonu (zbyt szybkie wysychanie, zbyt niska wilgotność na etapie wiązania) prowadzi do wytrącania się drobnych cząstek z wierzchniej warstwy.
3. W efekcie tych procesów wierzchnia warstwa betonu z czasem odpada, tworząc ubytki, które wpływają nie tylko na estetykę, ale także na bezpieczeństwo i trwałość całej nawierzchni. Oto główne powody przeprowadzania napraw posadzek.
Proces naprawy - demontaż słabych punktów i naprawa z użyciem żywicy epoksydowej oraz piasku.
Aby skutecznie przywrócić funkcjonalność parkingu i zapobiec dalszej degradacji, konieczna jest profesjonalna naprawa uszkodzonej powierzchni posadzki. Prace takie przeprowadza się etapowo.
Mechaniczne usuwanie (demontaż) osłabionych fragmentów betonu, i również frezowanie betonu. Usuwa się warstwy podatne na odspajanie - luźne fragmenty, kurz, stare powłoki. Wykorzystuje się do tego frezarki, szlifierki lub młoty udarowe. Po oczyszczeniu identyfikuje się głębokość oraz skalę uszkodzeń, aby nie pozostawić żadnych słabych miejsc.
Przygotowanie podłoża i naprawa posadzki z użyciem żywicy epoksydowej oraz piasku. Odsłonięte powierzchnie impregnuje się specjalną żywicą epoksydową w celu wzmocnienia betonu, zamknięcia porów i poprawy przyczepności kolejnych warstw. Głębsze uszkodzenia wypełnia się zaprawą na bazie żywicy epoksydowej z dodatkiem suchego, kwarcowego piasku, co zwiększa wytrzymałość mechaniczną naprawionej warstwy oraz stabilizuje powierzchnię. Po utwardzeniu uzupełnień powierzchnię się wyrównuje i wygładza do poziomu sąsiednich, zdrowych fragmentów.
Zastosowanie żywicy epoksydowej w tym etapie gwarantuje uzyskanie wytrzymałego, dobrze przylegającego podłoża, przygotowanego do dalszych prac renowacyjnych. Następnym krokiem może być również instalacja cienkowarstwowej komercyjnej posadzki cementowej.

Nakładanie żywicy metakrylowej - właściwości i zalety na parkingach
Finałowym etapem naprawy posadzki jest zabezpieczenie całej powierzchni parkingu specjalną żywicą metakrylową. Ta nowoczesna metoda pozwala uzyskać trwałą, jednolitą i wysoce odporną na eksploatację powłokę.
Właściwości żywicy metakrylowej:
1. Żywica metakrylowa (MMA) charakteryzuje się bardzo szybkim czasem utwardzania, nawet w niskich temperaturach (poniżej 0°C). Pełną funkcjonalność powierzchni można przywrócić już po kilku godzinach od aplikacji. Dzięki swojej strukturze żywica metakrylowa jest odporna na mikropęknięcia betonowej posadzki przemysłowej wynikające ze zmian temperatur, przenosi też drobne ruchy konstrukcyjne.
2. Powłoka z MMA jest odporna na działanie roztworów soli, olejów, paliw, a także na napoje czy inne substancje chemiczne, z jakimi często ma kontakt infrastruktura parkingowa. MMA ściśle wiąże się ze spodnimi warstwami, gwarantując długotrwałą ochronę oraz brak odspajania się nawet przy intensywnym użytkowaniu. Gładka, nieporowata powierzchnia powłoki sprawia, że zabrudzenia nie wnikają w głąb betonu i są łatwe do usunięcia, jest to zaleta przy naprawie posadzek.

Proces aplikacji posadzki żywicznej metakrylowej:
1. Cała powierzchnia zostaje ponownie zagruntowana preparatem opartym o MMA, który zwiększa przyczepność warstwy zasadniczej. Żywicę rozprowadza się równomiernie na całej powierzchni za pomocą wałków, rakli lub natryskowo, dbając o odpowiednią grubość powłoki (zwykle 1,5-3 mm).
2. W celu zwiększenia właściwości antypoślizgowych do świeżej żywicy można wmieszać specjalny piasek lub kruszywo. Po całkowitym utwardzeniu (2-4 godziny) powierzchnia nadaje się do ponownego użytkowania lub szlifowania betonu.
Zalety zastosowania żywicy metakrylowej na parkingach:
1. Trwałość i odporność na intensywne użytkowanie, jak beton polerowany;
2. Ograniczenie ryzyka poślizgu i zapewnienie bezpieczeństwa;
3. Estetyczny, nowoczesny wygląd - możliwość barwienia, znakowania i aplikacji oznaczeń;
4. Szybkie wykonanie i krótki czas wyłączenia parkingu z użytkowania (minimalizacja strat dla inwestora) co korzystnie wpływa na szybkość prac przy naprawie posadzek.
Naprawa nawierzchni parkingowej o powierzchni 4700 m² obejmuje demontaż słabych punktów betonu, wzmacnianie i uzupełnianie ubytków materiałem epoksydowym z piaskiem, następnie zabezpieczenie całości innowacyjną żywicą metakrylową, a instalacja przemysłowych odbojniс. Tak zrealizowany remont przywraca nie tylko funkcje użytkowe nawierzchni, ale i znacznie wydłuża jej żywotność. Żywica metakrylowa to obecnie jedno z najlepszych rozwiązań dla infrastruktury parkingowej - niezawodne, odporne i przyjazne dla użytkowników.